Przeciętny człowiek spędza w swojej pracy przynajmniej osiem godzin dziennie. Jest to spory czas, dlatego najlepiej przeżywać go w przyjemnej i spokojnej atmosferze. Czasem niestety nie zawsze tak to wygląda. Pracownicy, zwłaszcza ci nowi i dopiero co zatrudnieni, nieraz mają spore problemy z nawiązaniem znajomości z pozostałymi fachowcami. Mimo iż próbują w jakiś sposób złapać z nimi dobry kontakt, nie do końca im to wychodzi, przez co czują się gorzej i tracą swój pierwotny zapał i motywację. Oczywiście nikt nie mógłby sprawić, by lubili go dosłownie wszyscy wokół, ale warto mimo wszystko mieć zdrowe relacje z resztą współpracowników, aby swoją nieśmiałością czy niechęcią za bardzo sobie nie zaszkodzić. Jak być lubianym w pracy? Jest na to kilka sposobów.
Najważniejsze jest bycie miłym.
Niektórzy uznają to za przesadę, ale rzeczywiście kilka sympatycznych słów wypowiedzianych do drugiej osoby może zdziałać cuda. Pracownik, który wiecznie narzeka i marudzi, cały czas mając na twarzy spory grymas czy niezadowolenie, nie będzie lubiany przez innych. Warto zatem pozytywnie się nastawić i przed każdym nowym dniem zrobić dla siebie coś dobrego, później dzieląc się zdobytą w ten sposób energią z innymi. Na pytania należy odpowiadać uprzejmie, zawsze znajdując na to chwilę czasu.
Wchodząc do biura czy zakładu, najlepiej od razu przywitać się ze wszystkimi lub przynajmniej skinąć im głową, uśmiechnąć się albo pomachać ręką. Oczywiście każdemu czasem zdarzają się te gorsze dni, podczas których ma ochotę pozabijać wszystkich wokół, wyjść z pracy i dosłownie rzucić się pod pociąg. Nie wolno jednak pokazywać tego innym. Czasem lepiej po prostu pomilczeć, a by przypadkiem nie powiedzieć o jednego słowa za dużo i nie zrazić do siebie kolejnych osób.
Ludzie powinni sobie wzajemnie pomagać. Jest to szczególnie ważne właśnie w pracy. Ktoś może nie radzić sobie z wywiązaniem się z jakiegoś obowiązku, więc wtedy druga osoba przybiega do niego z pomocą i tłumaczy mu, jak zrobić dany projekt szybciej oraz efektywniej. Pomagając innym, można liczyć na ich sporą sympatię. Ludzie stają się wtedy wdzięczni i przy następnej sytuacji starają się pomóc osobie, która wcześniej im samym wytłumaczyła pewne rzeczy.
A pomocy każdy czasami potrzebuje. Warto też nieraz po prostu o nią poprosić, by pokazać innym osobom, że docenia się ich kwalifikacje bądź umiejętności. Fachowcy, zwłaszcza ci rozpoczynający dopiero swoją karierę, lubią być doceniani i lubią być stawiani w roli autorytetu. Oczywiście nie chodzi o to, aby się im podlizywać i na każdym kroku zasypywać komplementami. Wystarczy docenić ich starania i czasem samemu z nich skorzystać, prosząc ich właśnie o pomoc w wykonaniu trudniejszego zadania.
Z pozostałymi pracownikami trzeba się również integrować. Większe korporacje, a czasem i nawet te mniejsze firmy, regularnie organizują dla swoich zespołów ciekawe wyjazdy lub po prostu imprezy w klubach. Zapraszają na nie wszystkich i zapewniają całą masę rozrywek, dzięki którym fachowcy mogą się lepiej poznać i spędzić miło czas w swobodnych, niezwiązanych z pracą warunkach. Osoby nieśmiałe lub introwertycy często rezygnują z możliwości zintegrowania się ze współpracownikami.
Wolą zostać w swoich bezpiecznych domach i poczytać ulubioną książkę, na czym oczywiście sporo tracą. Podczas gdy oni przesiadują we własnych łóżkach, cała reszta ekipy nawiązuje ze sobą coraz bliższe relacje, dość szybko przeradzające się w większe przyjaźnie. Nie można odpuszczać sobie takich okazji. Trzeba brać udział we wszystkich imprezach i wycieczkach organizowanych przez firmę. Czasem nawet sami pracownicy decydują się na przygotowanie spotkania towarzyskiego i zapraszają na nie swoich najlepszych kolegów. Żeby do nich dołączyć – najpierw trzeba dać coś od siebie.
Ostatnią bezcenną radą jest bycie sobą. Mówi się o tym na każdym kroku, ale jednak mało kto trzyma się tej zasady. Ludzie potrafią wcielać się w najróżniejsze postacie i odgrywać najdziwniejsze role, byleby tylko sprawić, aby inni od razu ich polubili. A jednak ta sztuczność prędzej czy później jest zauważana.
Nikt nie chce zadawać się z osobą, która przez cały czas zachowuje się dokładnie tak samo, nie pozwala sobie na żadną spontaniczność i wykazuje się pełnym opanowaniem. Osoba prawdziwa zawsze wypadnie lepiej na tle odgrywającego swoją rolę aktora. Warto więc polubić samego siebie i odkryć tę istotę przed innymi, bo tylko w ten sposób można znaleźć prawdziwych przyjaciół, którzy są w stanie uprzyjemnić każdą pracę.