Tematem tego tekstu jest obrona pracy dyplomowej w aspekcie ucznia i recenzenta. Temat ten jest szczególnie ważny, ponieważ stanowi najważniejsze wydarzenie w akademickim życiu wielu studentów. Nie ma próbnych obron dla tego ktoś, kto broni pracę dyplomową pierwszy raz, może być szczególnie zaskoczony przebiegiem oraz procesem dyplomowania. Właśnie dla tych wszystkich jest ten tekst. Gdy jesteśmy spięci podczas obrony, recenzent pracy licencjackiej co robi, jeśli to widzi. Czego dowiesz się z tego tekstu? W niniejszym tekście będę chciał mówić o tym, kim w procesie dyplomowania, jest promotor, recenzent oraz czym jest komisja egzaminacyjna.

Poruszę także problem przygotowania się do obrony pracy dyplomowej.

Zarówno pod względem formalności oraz rzeczy administracyjnych, których musimy dopełnić przed obroną oraz pod względem merytorycznym, tak abyśmy, jak najlepiej przygotowali się do obrony i stawianych nam na obronie pytań. Będę chciał również powiedzieć, jak przebiega, obrona pracy dyplomowej tak, aby nic Ciebie czytelniku w czasie obrony nie zaskoczyło. Zatem tytułem wstępu, dyplomant w czasie obrony pracy dyplomowej dostaje się w bardzo specyficzne pole siłowe, które rozgrywa się pomiędzy nim samym, recenzentem, a promotorem. W celu przybliżenia postaci promotora posłużę się starą akademicką anegdotą: Idzie sobie zajączek przez las, jest wyjątkowo elegancko ubrany, ma na sobie garnitur, krawat a w ręku trzyma teczkę pełną materiałów.

Spotyka go wilk i patrzy na niego z zaciekawienie. Zajączek mówi, dzień dobry wilku właśnie obroniłem pracę magisterską na temat wyższości zajęcy nad wilkami. Wilk patrzy na niego złowrogo i mówi- no chyba kpisz zającu. Na to zając spokojny i pewny siebie mówi- Tak? Chcesz się przekonać, to choć w po bliższe krzaki. Gdy, tylko wilk doszedł do krzaków, został wciągnięty przez jakąś nieznaną siłę. Rozległy się odgłosy straszliwej bijatyki, które wydawały się nie mieć końca. Po jakimś czasie wilk wyczołguje się z krzaków potwornie poobijany, zmasakrowany. Za nim wychodzi swobodnie zając, za zającem wychodzi niedźwiedź, który poklepuje zająca po plecach i mówi- widzisz zającu, nieważny recenzent, nie ważny temat, ale waży promotor. W ten sposób można wyobrażać sobie rolę promotora w procesie pisania oraz obrony pracy dyplomowej.

Recenzent jest pracownikiem naukowym, którego zadaniem jest wyszukanie w naszej pracy dobrych i złych elementów. Nie bądźmy więc zdziwieni, kiedy dzieło naszego życia zostanie przez recenzenta skrytykowane, bo nawet najgorsze i najbardziej jadowite recenzje kończą się zwykle wnioskiem, że praca jest bardzo dobra i zasługuje na szczególne wyróżnienie. Komisja egzaminacyjna najczęściej składa się z przewodniczącego komisji, recenzenta oraz promotora. Recenzent i promotor są w dość szczególnej sytuacji, przypominają trochę prokuratora oraz adwokata z procesów cywilnych. Omówimy teraz dwa bardzo istotne zakresy, które muszą być należycie przygotowane przed obroną. W pierwszej części zapoznam Cię czytelniku ze sferą formalności oraz rzeczy administracyjnych, które muszą być wypełnione, abyśmy zostali dopuszczeni do obrony. Zgodnie z zapowiedzią, przyjrzymy się zatem formalnością, które muszą być zrealizowane, aby przystąpić do obrony pracy dyplomowej.

Nie ocenionym źródłem wiedzy o formalnościach okaże się strona internetowa uczelni, regulamin studiów, albo regulamin procesów dyplomowania. Wszystkie niezbędne wymagania musimy umieścić na naszej liście, aby niczego nie zapomnieć i być pewnym, że niczego nie pominęliśmy. Na tej liście z pewnością znajdą się oświadczenia takie jak oświadczenie o autorstwie pracy dyplomowej, zaświadczenie od promotora, karta obiegowa, która czasami jest niezwykle trudnym wyzwaniem dla studenta oraz innego rodzaju dokumentacja, która regulowana jest indywidualnie przez każdą z uczelni. Przechodzimy teraz do listy sprawdzeń tzw. merytorycznej. Tutaj problem jest już nieco bardziej złożony, istnieje bowiem przynajmniej kilkanaście zagadnień, które z wielkim prawdopodobieństwem mogą pojawić się na obronie pracy dyplomowej.

Musimy więc być gotowi do udzielenia prostych i jasnych odpowiedzi, na podstawowe pytania np. o czym jest twoja praca? Bardzo trudno odpowiedzieć na tego rodzaju pytanie w jednym zdaniu, zwłaszcza kiedy nasze prace liczą kilkadziesiąt stron. Trzeba również umieć odpowiedzieć na pytania o metodologię, a więc jakie były problemy badawcze, jakie były hipotezy, czy hipotezy znalazły swoje potwierdzenie w toku badań, trzeba również być świadomym, jakie metody zastosowano w trakcie badań i jakie były wnioski. Bardzo często w ramach wydziału lub innych jednostek organizacyjnych uczelni funkcjonują listy pytań zadawanych na obronach- można zapytać o to swojego promotora. Warto też sprawdzić jakie pytania stawiane były w minionych latach przez komisję egzaminacyjną o tym samym składzie jak nasza.

[Głosów:63    Średnia:2.4/5]

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here