Prowadząc działalność gospodarczą, chcemy dotrzeć do jak największej liczby potencjalnych klientów i w związku z tym przedsiębiorcy uciekają się do różnorodnych zabiegów, które mają na celu zwiększenie zainteresowania swoimi produktami, usługami a co za tym idzie zwiększenie sprzedaży tegoż produktu i generowanie jak największych zysków ze sprzedaży. Wśród działań marketingowych każdego rodzaju działalności gospodarczej największym powodzeniem i skutecznością charakteryzuje się reklama firmy i konkretnych produktów. Czy warto inwestować czas i pieniądze w tego typu działania, czy przynoszą one oczekiwany skutek, jakie mamy narzędzia do korzystania w tym celu i czy są one skuteczne – o tym przeczytaj poniżej!
Rodzaje reklam zewnętrznych -nośniki reklamy
alt=nośniki treści reklamowej
Zastanawiacie się, czym mogą być reklamy -dziś przyjrzymy się dokładniej reklamom zewnętrznym.
Ten rodzaj reklamy zewnętrznej nazywany bywa również: outdoor, OOH (out of home), street matrix, Digital matrix i w tej grupie jest sporo form trafiających do klientów. Mogą to być:
- plakat – to rodzaj grafiki o dużym formacie, która może spełniać formę reklamy, promocji, informacji. Plakaty umieszczane bywają na tablicach ogłoszeń, słupach informacyjnych, w witrynach sklepów skupiając na sobie wzrok przechodniów często krzykliwymi kolorami i informacjami;
- afisz – to pochodna plakatu, lecz o znacznie większych rozmiarach i oszczędnej ekspresji graficznej, za to z dużą ilością informacji;
- reklama wielkoformatowa – ta forma zaczyna się od powierzchni liczącej sto metrów kwadratowych i najczęściej spotykamy ją na ścianach dużych obiektów, nieruchomości, przybierając rozmaitą formę. Najbardziej powszechnym rodzajem wielkoformatowej reklamy jest siatka winylowa, która przepuszcza światło, i często w nocy jest podświetlana backlightem, czyli światłem rzucanym od tyłu reklamy. Druga forma to tworzywo wykonane z pełnego winylu, który podświetlany jest od frontu;
- billboard -to jedna z najbardziej popularnych form reklamy zewnętrznej w przestrzeni publicznej -są to zazwyczaj sporych rozmiarów tablice reklamowe, które zazwyczaj zostają umieszczane na specjalnych wysokich konstrukcjach tak, by były dobrze widoczne z daleka. Najczęściej billboard umieszcza się w pobliżu ruchliwych ulic, ale bywają spotykane także na ścianach bloków czy innych nieruchomości;
- szyld– to rodzaj informacji umieszczanej na tabliczce informujących o danych firmy i zawieszany bywa np. przy wejściu do biura czy siedziby danej firmy;
- banner – to rodzaj wielkoformatowej reklamy, której nośnikiem jest rodzaj dużej płachty, na której nadrukowane są informacje – wieszane zazwyczaj bywają na ogrodzeniach, płotach, pomiędzy słupami;
- neon – to reklama świetlna, która zawiera przede wszystkim treść, która przykuwa wzrok mocnym światłem;
- car wrapping – to różnego rodzaju treści reklamowe, które umieszcza się na samochodach w postaci naklejania napisów czy grafiki – stają się one mobilną reklamą. Samochód, to nośnik tego typu reklamy.
- Mobil – to inny rodzaj reklamy mobilnej -jest to duża reklama o dwustronnym charakterze, która znajduje się na specjalnej platformie ( rodzaj przyczepy) wyposażonej w koła. Samochód ciągnie ją za sobą niczym przyczepę.
Przedstawione typy reklam zewnętrznych nie wyczerpują w całości tematu, gdyż jest ich znacznie więcej, jak citylight, diapazon, infoscreen, srtip, airboard, czy wszelkiego rodzaju ulotki, stojaki, potykacze i wiele innych form – wszystkie mają jeden cel – skupić na sobie wzrok przechodniów oraz kierowców będących w ruchu.
Reklama zewnętrzna a prawo
alt=reklama outdoor
Czy każdy może umieścić swoją reklamę w przestrzeni publicznej w dowolnym miejscu?
Otóż nie! Rodzaj reklamy i sposób jej instalowania oraz treści w niej zawarte reguluje prawo – w Polsce odpowiednie ustawy i wytyczne znajdziemy w prawie budowlanym( jeśli dotyczą budynku), w przepisach prawa miejscowego, miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, w uchwałach oraz zarządzeniach przyjmowanych przez jednostki samorządu terytorialnego każdego szczebla oraz wytycznych konserwatora zabytków, jeśli reklama dotyczy takiego właśnie obiektu.
Umieszczanie reklam niezbędnych do prowadzenia działalności gospodarczej jest więc możliwe dzięki znajomości przepisów – znajomość ich to obowiązek każdego przedsiębiorcy chcącego w taki sposób się reklamować.
Mówiąc w skrócie, w tych wszystkich przepisach chodzi o to, by reklamy nie zasłaniały kierującym widoczności, ale także nie były wizualnie zbyt natarczywe czy nachalne, by nie odwracały wzroku kierowcy od śledzenia tego, co dzieje się na drodze. Reklama zewnętrzna musi odpowiadać też wymogom dotyczącym dopuszczających treści -nie może zawierać treści związanych z dyskryminacją na tle rasowym, płciowym czy wyznaniowym, nie może nawoływać do nienawiści oraz nie może zawierać postaw szowinistycznych i nacjonalistycznych, pornograficznych i treści nie mogą mieć wzbudzać strachu czy lęku i obrzydzenia.
Prawo nakazuje, by wśród treści reklamowych nie pojawiały się zapisy wprowadzające konsumenta w błąd, zawierające kłamstwa czy nieścisłości. Przepisy prawa regulują również odległość dzielącą reklamę zewnętrzną od niektórych typów obiektów, jak np. cmentarze czy miejsca pamięci narodowej oraz zapisy związane z odległością od dróg i posesji.
Na reklamę wielkoformatową musimy uzyskać zgodę organów administracyjnych danego miasta – zgodę powinien wydać również właściciel lub zarządca budynku, wspólnoty mieszkaniowej czy drogi.
Zalety i wady reklamy zewnętrznej
Umieszczanie treści reklamowych na zewnątrz posiada wiele zalet – oto niektóre z nich:
- bezpośrednia łączność z konsumentem,
- zrozumiała i dająca efekty emisja, skupiająca uwagę- czytelna i zachęcająca
- powszechność tej formy marketingu, która utrwala treści konsumenta,
- łatwe budowanie dobrej relacji z konsumentem, identyfikacji i budowanie marki firmy,
- długotrwały przekaz- reklama jest dostępna przez długi czas dla wielu, różnorodnych użytkowników,
- przekaz trafia do dużego grona odbiorców – zyskujemy dużą grupę docelową,
- wielokrotność jednakowej reklamy, jak np. występowanie jednego rodzaju treści w różnych częściach miasta,
- stosunkowo niski koszt przy dużych nakładach;
A jakie są wady tej formy reklamy?
- możliwość uszkodzeń przez czynniki zewnętrzne, pogodowe,
- mało treści do zastosowania,
- krótki czas na przyswojenie treści przez odbiorcę, który jest w ruchu,
- „zaśmiecanie” przestrzeni poprzez duże tablice,
- duża ingerencja w krajobraz,
- rozpraszanie kierowców krzykliwymi treściami.
Reklama zewnętrzna – jaka
alt=reklama
Umieszczanie treści reklamowych nie jest łatwym zadaniem, gdyż należy znać wiele przepisów regulujących nimi, a poza tym, umieszczenie jej w terenie również nie należy do łatwych zadań.
Od czego więc zacząć?
Jeśli już mamy chwytliwą treść, odpowiednią grafikę, to czas na wydruk – przy małych formatach jest to prosta sprawa, ale już przy większych sprawa się komplikuje. Warto więc wykonanie reklamy zlecić wyspecjalizowanej firmie – jeśli mieszkasz w województwie małopolskim, to polecamy skorzystać z usług firmy Sigma – drukarnia wielkoformatowa , która posiada własne studio graficzne i zaplecze drukarskie oraz duże doświadczenie we wszelkiego rodzaju drukach reklamowych. Jeśli mieszkasz gdziekolwiek indziej, to to oferta tej firmy również może Cię zainteresować, gdyż warto korzystać z doświadczenia, pomocy i rady w realizacji każdego, nawet najbardziej wymyślnego projektu – gotowa reklama dotrze do Ciebie do każdego zakątka Polski.
Ze względu na dużą powierzchnię reklamową, którą nanosimy na wybrany nośnik, prace ustawienia reklamy zewnętrznej warto również zlecić wykwalifikowanej firmie, która respektując przepisy BHP, uwzględniając wytyczne prawa, posiadając odpowiednie doświadczenie i profesjonalny sprzęt zamontuje dla nas reklamę we wskazanej lokalizacji naszego miasta.
Doświadczenie w tej kwestii jest bardzo ważne, gdyż techniczne ustawienie reklamy to jedno a sposób jej eksponowania to drugie – na zauważalność reklamy wpływa:
- wielkość przekazu na nośniku,
- kąt, pod jakim ustawiona została powierzchnia reklamowa w stosunku do kierunku ruchu,
- czas kontaktu wzrokowego z powierzchnią reklamową,
- odległość reklamy od ciągów ruchu pieszych i kołowych,
- ograniczenie widoczności,
- odwracanie uwagi przez pobliskie bodźce, jak atrakcyjność okolicznych obiektów, inne plakaty oraz natężenie ruchu w pobliżu reklamy,
- wysokość na jakiej jest umieszczona jest reklama.
Wszelkie niusanse dotyczące skuteczności reklamy czy to w formie przekazu, czy czasie kontaktu wzrokowego wymaga nie lada doświadczenia, dlatego nie ociągajmy się swojej decyzji, by to zadanie zlecić profesjonalistom w tej dziedzinie.
Warto czy jednak nie warto
Czy reklama zewnętrzna jest nadal potrzebna przedsiębiorcom? Tak, tego typu reklama to najpopularniejsza forma reklamy, gdyż jest to najstarsza i najskuteczniejsza forma komunikacji wizualnej z odbiorcami – mimochodem, niby przypadkiem utrwalają się w przechodniach treści, które poskutkują wyborem w przyszłości produktów tej a nie innej firmy.
Warto poznać zasady ustawiania reklam, zapisy ustawy , wymogi prawa dotyczące przepisów umieszczania reklam, by nasze produkty codziennie przemawiały do potencjalnych klientów z dróg, witryn, i różnorodnych nośników reklam.
Wystarczy, że ta wiedza będzie nam znana, gdyż resztę wykonają za nas profesjonaliści – wymyślą odpowiednią treść, grafikę, która zawierać będzie odpowiedni przekaz reklamowy i umieszczą ją na wybranym nośniku.